Fra drøm til virkelighed

Fra Jylland til Sjælland

Karen Margrethe var bare den båd som skulle være vores. Selvom det indebar en længere sejltur gennem Kattegat.

5 dage efter købet kunne Jonas ikke vente længere med at få skibet hjem i havn 🙂 Jonas har duelighedsbevis og har sejlet meget, da vi arbejdede på højskole i Hov. Dog er Karen Margrethe en noget større sag og uden sejl, som han var vant til. Vi har også selv en lille sejlbåd, som vi har været på nogle småture i.

Jonas’ far havde heldigvis lidt erfaring fra tidligere i sit liv, hvor han har sejlet med mange store skibe, så han skulle med som medkaptajn.

Båden kan sejle 7 knob i timen, og med de 136 sømil Jonas havde regnet ud at turen var, så ville det, hvis alt gik som planlagt, tage omkring 24 timer.

Vi kørte alle til Egå, sammen med Jonas´far. Ungerne og jeg satte de 2 mænd, og Feta af torsdag aften. Planen var egentlig, at de skulle påbegynde sejladsen fredag morgen. Jonas har fortalt om turen til Sjælland. Det har jeg så prøvet at formidle ned på skrift – Håber det er læseligt 🙂

Her kommer hans beretning:

Ja, vores oprindelig plan var egentlig først at sejle tidlig fredag morgen, men vejret var rigtig flot med fuldmåne og ingen bølger. Vi forlod havnen kl. 22. Det var smukt og natten gik helt som forventet. Vi sejlede på skift med selvstyre. Når jeg sejlede sov min far og omvendt. Feta var skibshund og holdt os ved selskab når vi sejlede. Natten gik med at krydse Kattegat over mod Sjælland. Med denne fart ville vi være hjemme om et døgnstid. Dagen gik med at runde sjælland, hvor vi hen ad eftermiddagen tankede ved Gilleleje. Alt gik stadig efter planen og Karen Margrethe sejlede som en drøm…. en langsom drøm 😉

Problemerne starte da vi gik ned gennem Øresund, og en lidt uventede modstrøm betød lidt uroligt vand. Det urolige vand tog lidt fusen på os,  vi fik begge søsyge og begyndte at kaste op. Ikke lige hvad jeg havde regnet med, men nu skiftes vi til at hænge ud over rælingen, puha. Det blev nogle meget lange 10 timer før vi endelig var i havn! Karen klarede turen til et 12-tal, der var ingen problmer undervejs, bortset fra den lave fart, som blev udfordret af den stærke modstrøm i øresund. Søsygen må der arbejdes på, ellers bliver det lidt hårdt 😉

På vej ud af Egå havn

Her kommer lige nogle billeder af sejlruten.

16732038_10154082686656946_1611800754_o     16732141_10154082686751946_2136367319_o

//Jonas

Endelig havde vi Karen Margrethe i land. Synet, der ramte mig da jeg kørte til Brøndby for at hente sømændene var ikke ligefrem kønt. Feta var glad og oppe at køre… Det var ikk lige det man kunne sige om Jonas og hans far, de ligende noget der havde været til fest i 2 dage 😀 Trods en lidt hård overfart var de ved godt mod og MEGET glade for at være hjemme.

Til slut får i lige en lille video, hvor skibshunden Feta kommer løbende 🙂

Håber det virker… 🙂

// Sofie

• karenmargrethe

Tak 🙂 Det skal faktisk lige siges, at båden faktisk blev sejet herover i oktober sidste år. Det fremgår faktisk ikke af indlæget, ups. Men det har stået næsten stille siden oktober. Så det er først nu vi for alvor er gået igang 🙂

Siden  ·  Svar på kommentar
  • Så langt så godt – bortset fra søsygen, men dejligt at KM nu er i havn, og næste skridt kan begynde.